Området

Lite om byggnation och funderingar i området.

"Mälarutsikten", höghuset vid torget är färdigbyggt och alla har flyttat in. Hemköpsbutiken i bottenplanet har öpppet 07:00 - 23:00.

"Mälarterrassen"  vid torget med 161 bostadsrätter på 21 - 41 m2. Inflyttning våren 2019. I bottenplaner tre butiker med bla.  Apotek och gym. 

"Triglyfen" på Strandliden 22 är "fullinflyttad" med 106 boende.

"Hässelby kraftvärmeverk" är i behov av renovering vad gäller pannor och utbyggnad.  Ett nytt verk med ökad kapacitet planeras att byggas vid Lövsta. Verket är sammakopplat med Bristaverket i Märsta och producerar fjärrvärme och el till ca 40 000 kunder spridda på stor yta främst i Västerort. Verket eldas med pellets som anläder med båtar.

När Lövsta verket är igång och intrimmat, rivs Hässelbyverket, marken saneras och bostäder kommer byggas.  Hela projektet har dragit ut på tiden.

Tunnelbanan mellan Hässelby strand till Alvik måste renoveras, och vara avstängd ca. 6 månader. Arbetet har uppskjutits flera gånger, men är nu bestämt till 2020. Bussar kommer ersätta T-banan. För att bussarna skall komma fram blir troligen, som tidigare, ett körfält på Bergslagsvägen och Drottningsholmsvägen reserverat för bussarna. Med vetskap om dagens trängsel och nytillskjott av boende efter linje 19, måste vi räkna med längre restid och stor möda. Kanske kan vi tänka oss en båtlinje från Hässelby till G:a Stan eller Mälartorget/Tegelbacken. Pendeltåget från Spånga är också ett allternativ, då dessa troligen kommer rulla pålitligt då citytunnelsn är i drift.

Förbifart Stockholm är regionens mest om fattande och kostnadskrävande projekt staden driver vid sidan av Slussenrenoveringen. Troligen kommer vi som bor i Hässelby Strand inte märka så mycket av bygget, annat än vid rondellen vid Hesselby slott. På norra Lovön mitt för Kanaanbadet, byggas en tillfällig lastplats för sprängsten som med pråmar skall fraktas vidare.  När förbifarten är klar kring 2025 kan vi ansluta i Vinsta Trafikplats och smidigt komma mot norr / Arlanda och Roslagen, eller söderut / Ekerö / Skåne och EU.

Svårt med parkering.

De fastigheter som uppförs i Hässelby byggs med färre p-platser per fastighet än vad som är vanligt. Detta under motivering att biltrafiken måste minska, och att vi har så bra kollektivtrafik. Många p-platser har också försvunnit genom byggnationen. Ett sätt att få ca. 20  fler p-platser är att tillåta parkering i backen efter Strandliden mot värmeverket. Anser trafiknämnden att gatan är för smal för detta, kan Strandliden enkelriktas österut fram till återvändsgatan in till Brf. Marmorbordet.